close
تبلیغات در اینترنت

تصویر ثابت

ابزار هدایت به بالای صفحه

هدف خلقت و بعثت انبیاء --- آزادگی بندگی(هدف زندگی) --- سری اول

آخرین ارسال های انجمن

عنوان پاسخ بازدید توسط
11 2293 reza
1 610 khanevadehh
3 1834 khanevadehh
1 1061 khanevadehh
0 402 hosna
0 395 hosna
0 350 hosna
0 318 hosna
0 325 yasamin
0 397 yasamin

هدف خلقت و بعثت انبیاء --- آزادگی بندگی(هدف زندگی) --- سری اول

904 بازدید

یکی از مسائل اساسی که باید بررسی بشود مسأله «هدف زندگی» است.این مسئله همیشه برای بشر مطرح بوده است که هدف از زندگی چیست؟یعنی انسان برای چه زندگی میکند؟

 

یعنی انسان برای چه زندگی می کند و درواقع هدف انسان از زندگی و در زندگی چه باید باشد؟از طرف دیگر اگر بخواهیم از جنبه اسلامی بحث کنیم،این طور باید بگوئیم (ریشه این بحث هم در واقع همین است)که هدف از بعثت انبیاء و غایت اصلی آن چیست؟
مسلم،هدف از بعثت انبیاء از هدف از زندگی افرادی که انبیاء برای آنها مبعوث شده اند جدا نیست.چون انبیاء مبعوث شده اند تا بشر را به سوی هدف هائی سوق دهند.
باز اگر مقداری جلوتر برویم میرسیم به بحث دیگری که «هدف از خلقت» چیست؟خلقت اشیاء و مخصوصا خلقت انسان چه هدفی را در بردارد؟تعبیر «هدف از خلقت چیست» یک وقت به این معناست که:هدف خالق از خلقت چیست؟ یعنی خالق چه انگیزه ای دارد و چه چیز عامل و باعث و محرک او است برای خلقت.به این معنا خالق نمی تواند هدفی داشته باشد.چون هدف به معنی انگیزه،یعنی عامل و محرک فاعل و چیزی است که موجب شده است کننده،کار را بکند و اگر نبود فاعل این کار را نمی کرد.ما به این معنا درباره خدا نمی توانیم قائل به هدف و غرض فاعل شویم که فاعل با کار خودش می خواهد به غرضی برسد.هدفی که بر انگیزانند فاعل است،به این معنی است که چیزی که باعث شده فاعل،فاعل باشد چیزی است که طبعا فاعل در کار خود می خواهد به آن برسد و این مستلزم نقص فاعل است.یعنی اینطور هدف داشتن تنها برمیگردد به استکمال،یعنی فاعل با کار خود می خواهد به چیزی که ندارد برسد.
ولی یک وقت منظور از هدف خلقت غایت و هدف فاعل نیستفبلکه هدف فعل است.غایت فعل این است که هر کاری را که در نظر بگیریم به سوی هدف و کمالی است و برای آن کمال آفریده شده است،این فعل آفریده شده است که به کمال برسد.نه فاعل این کار را کرده است که به کمال برسدفبلکه برای اینکه فعل به کمال خود برسد.معنایش این است که خودکار روبه تکامل است.به این معنا اگر ما ناموس خلقت را چنین بدانیم که هر فعلی از آغاز وجودش به سوی کمالی در حرکت استفدر این صورت خلقت غایت دارد.
و همین طور هم هست.یعنی اساساََ هر چیز که موجو می شود کمال منتزعی دارد و خلق شده است برای اینکه به کمال منتزع خود برسد.و به طور کلی ناموس این عالم چنین است که هرچیزی وجودش از نقص شروع می شود و مسیرش،مسیر کمال است،برای اینکه به کمال لایق خود و کمالی که امکان رسیدن به آن را دارد برسد

...لطفا با نظرات خوبتون ما را در به روز رسانی وب کمک کنید...

 

دیدگاه شما از مطلب بالا چیست؟

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی

به نکات زیر توجه کنید

  • پسورد کلیه فایل ها عبارت "http://www.mohebin-dl.ir/" می باشد.
  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.